imanemeziani.reismee.nl

Stage in Northampton

Hello there! Leuk dat je (weer) een nieuwe post komt lezen! :)

In mijn vorige post (alweer een eeuw geleden, I know ) gaf ik aan dat ik het over mijn stage zal hebben in mijn volgende post, so.. Here it is!

Voor mijn studie loop ik jaarlijks stage. Dit heb ik met veel plezier op middelbare scholen gedaan, van brugklassers tot laatstejaars. Voor mijn studie in Engeland heb ik ook voor een periode stage moeten lopen. De studie die ik hier volg is niet gericht op het leraarschap. Het is een brede studie waar omgaan met mensen en mensen helpen, met nadruk op jongeren, centraal staat. Dit betekent dus ook dat er verschillende soorten stages zijn. Ik heb hier met veel plezier stage gelopen op Northampton International Academy.

THE SETTING

The Northampton International Academy, ook wel NIA genoemd, is een vrij nieuwe school waarin een middelbare school, basisschool en kleuter/peuterspeelzaal te vinden is. De verschillende niveaus hebben hun eigen afdeling in het grote gebouw. Het woord 'international' zegt het eigenlijk al.. Ongeveer 60% van de leerlingen heeft een niet-Britse achtergrond. De school staat bekend om het vieren van diversiteit en het stimuleren van begrip en respect voor elkaar en voor elkaars verschillen.

PLACEMENT

Tijdens de eerste meeting kreeg ik een rondleiding door de school en werd er meer verteld over hoe de school in elkaar zit. Tevens kreeg ik de vraag of ik een voorkeur heb voor een bepaald niveau (middelbare school, basisschool, etc.). De mensen die mij goed kennen weten dat ik altijd open sta voor nieuwe ervaringen en het simpelweg leuk vind om met van alles te experimenteren. Mijn antwoord was daarom ook dat het mij interessant zou lijken om jongere kinderen les te geven/begeleiden. Even iets anders dan een middelbare school, puur om te zien hoe kinderen op die leeftijd leren en bepaalde dingen te leren die ik ook goed zou kunnen toepassen in mijn klassen op de middelbare school. Er werd enthousiast gereageerd op mijn antwoord en voordat ik het wist was het geregeld! Ik zou aan de slag gaan in EYFS (Early Years Foundation Stage) klassen. Dit zijn leerlingen die in de startfase van de bassischool zitten. Dezelfde dag heb ik kennis gemaakt met mijn stagebegeleider. Ook werd ik spontaan door een kleine jongen verrast met een knuffel tijdens de rondleiding.. #smelt

LET'S DO THIS

De eerste weken bestonden vooral uit observeren en de leerlingen beter leren kennen. Hierna heb ik verschillende activiteiten uitgevoerd. Zo heb ik leerlingen kunnen helpen/begeleiden met schrijven, lezen, creatieve activiteiten (tekenen/knutselen) en rekenen (inderdaad, Imane heeft GEHOLPEN met REKENEN en dat niet alleen, het ging ook nog eens GOED. Hét vak dat ik als kind niet kon uitstaan. Gelukkig voor zowel de kinderen als ik ben ik niet huilend en rennend het klaslokaal uitgestormt. Volgens mij kan je nu wel zien dat ik goed was in drama #overdrevenmuch #Iwillstopnowpromise.

Ook is het als docent/begeleider belangrijk om continu toezicht te houden op de leerlingen. Dit kan soms heel energievretend zijn, omdat je er zo goed mogelijk voor moet zorgen dat de kinderen geen gevaarlijke dingen doen. Dit is ook een van de redenen waarom er niet één, maar meerdere docenten/assistenten aanwezig zijn in de klas.

Tijdens mijn observaties heb ik ook veel gelet op het gedrag van leerlingen en eventuele bijzonderheden. Tevens heb ik mijn begeleider aan het begin van mijn stageperiode gevraagd of er leerlingen zijn met wie ik rekening moet houden (special needs, persoonlijke omstandigheden, etc.). Ik kreeg een lijst met de namen en de leeftijd, achtergrond en het niveau van de leerlingen. Op deze manier had ik een duidelijk overzicht van de sterke en minder sterke leerlingen in de klas. Gedurende mijn stage heb ik de leerlingen snel leren kennen op zowel persoonlijk als vakinhoudelijk gebied.

Een ander punt over de school.. De school heeft een streng veiligheidsbeleid als het gaat om bezoekers. Wanneer je het gebouw binnen komt, kom je bij de receptie terecht. Bij de receptie krijg je het bezoekersboek waarin je de tijd van aankomst, wie je komt bezoeken en wanneer je de school weer verlaat, het tijdstip van vertrek op schrijft. Hierna krijg je een 'lanyard'. Docenten en andere medewerkers hebben een paarse, bezoekers met een VOG check krijgen een groene en bezoekers zonder VOG check krijgen een rode. In het laatste geval mag je niet alleen door de school lopen. Er moet altijd een 'staff member' bij je zijn.

DIFFERENCES

De vraag die ik hier veel heb gekregen was: ''So, what do you like more? Teaching secondary school or this?'' Ik heb veel plezier gehad en veel geleerd van lesgeven op beide scholen (niveaus). Van leerlingen op de middelbare school wordt meer verantwoordelijkheid en zelfstandigheid verwacht. Ze kunnen makkelijker zelf aan de slag. In tegestelling tot EYFS leerlingen die meer structuur en begeleiding nodig hebben. Ook zijn we, of we het nu willen geloven of niet, veroordelend, in veel gevallen doen we dit ook onbewust. Jonge kinderen zijn daarentegen heel puur en onschuldig. Ze hebben de 'iedereen is gelijk, of je nu paars bent of 12 vingers hebt-mentaliteit'. In dit geval zijn ZIJ de leraren die volwassenen het juiste voorbeeld geven.

Verder heb ik gemerkt dat kinderen aan een stuk door kunnen praten over letterlijk van alles. Ik heb de meest bijzondere gesprekken gevoerd met deze kinderen. Een voorbeeld:

*Leerling is aan het eten en is druk bezig met kauwen.*

Ik: ''Mmm,delicious, isn't it? You should drink some water as well.'' (bekertje op tafel)

Leerling: ''YES! You're right, miss. I really have to drink water. You know why?''

Ik: ''Tell me why.''

Leerling: ''Because my mother always tells me that I have to drink a lot of water and if I don't, my pee will be yellow and I don't want my pee to be yellow. It has to be white.''

GE-WEL-DIG!

Ze zijn daarnaast ook super lief! Ik heb in korte tijd een goede band met de kinderen opgebouwd. Ik heb de liefste complimenten gekregen zoals: ''Miss, I love you! You are so kind.'' Oh, en zelfs ''Miss, I like your scarf and your fingers, too.'' Yeah, that's right. Blijkbaar heb ik leuke vingers. Dan toch maar handmodel worden? Pfff, mijn hart smelt elke keer weer als ik zulke lieve dingen hoor. Ik heb ook tekeningen en knutselwerkjes gekregen. I'm so grateful!

Wat ik ook heb ontdekt is dat leerlingen op Britse scholen, zowel op de peuterspeelzaal, basisschool als middelbare school, uniformen dragen. Dit onderwerp hebben we ook een keer in de les behandeld. Hier kreeg ik ook de kans om uit te leggen dat in we dit in Nederland niet hebben. Een aantal klasgenoten vond dit bijzonder. Vanwege de uniformen in Engeland, kunnen leerlingen ook vaak meteen herkennen wie op welke school zit. Ik kreeg daarom ook de vraag: ''Maar als jullie geen uniformen hebben, kan je dan wel op een andere manier zien naar welke school een leerling gaat?'' Dit is wel een duidelijk verschil tussen het Nederlandse en Engelse onderwijssysteem. De uniformen in Engeland staan symbool voor gelijkheid. Door het dragen van een uniform is het niet/minder goed te zien of een leerling en zijn/haar familie het breed hebben of juist niet.

THE LAST DAY

Daar kwam 'ie dan.. De laatste dag op stage. Zoals eerder beschreven heb ik een goede band met de kinderen opgebouwd en vond ik het daarom wel even moeilijk om te beseffen dat dit de laatste dag zou zijn. Het was een normale dag totdat alle kinderen van de twee klassen (waar ik afwisselend ben geweest) en alle docenten van deze klassen bij elkaar kwamen. Hierna gaf een (tweede) begeleider een speech over mij en mijn klasgenoot en dat het onze laatste dag is. Aan het einde van de speech zeiden alle leerlingen in koor: ''THANK YOU!'' Het enige wat ik dacht was: Neee neee nee, niet huilen, don't.We kregen ook een goodiebag met allerlei leuke items, maar het mooiste van de goodiebag vond ik zonder twijfel de tas zelf. Hier waren alle vingerafdrukken van de leerlingen te vinden met hun naam. I mean, can my heart just take a break? Het laatste uur bleef ik maar knuffels en kunstwerkjes krijgen. Een leerling dwong mij zelfs bijna om niet weg te gaan. I feel you, kiddo. I don't want to leave yet. Ik ben door de school gevraagd om terug te komen, dus wie weet...

Dit was dan weer mijn update! In mijn fotoserie 'Stage in Northampton' zijn foto's te vinden van.. 3 keer raden.. Jaaa, stage! Well done! Reacties en/of vragen zijn zoals altijd meer dan welkom!

Thank you for reading and see you next time! :)

Peace,

Imane


Reacties

Reacties

Jelly

Klinkt als een geweldige stage Imane!
Heb met veel plezier je nieuwe blog gelezen!

M

I love your blog. I wish you for the time there just the best and hope you enjoy your last weeks! ??

Alyssa

Blij dat je het zo ontzettend naar je zin hebt gehad in Engeland en dat je het met plezier gedaan hebt! We kunnen hier niet meer wachten tot je weer terugkomt naar Nederland! Zo trots op jou X

Rinny

Dus ook in Engeland al geliefd bij je leerlingen :-) Fijn te lezen dat je het zo naar je zin hebt gehad.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!