imanemeziani.reismee.nl

Oxford & Cambridge

Hi there!

Ik ben weer terug met een nieuw travelverhaal! Dit keer over de steden Oxford & Cambridge.

THE CITIES

Bij het horen van Oxford en Cambridge denkt vrijwel iedereen aan twee van de bekendste universiteiten ter wereld. Allemaal heel serieus en studieboeken van hier tot Tokio. De steden bestaan uit meer dan alleen de universiteiten.

OXFORD

Eenmaal aangekomen in Oxford, begonnen mijn flatgenoot en ik door de stad te lopen. Oxford is een van de weinige reizen waarbij ik geen vast plan had, dus geen: dit en dat heb ik online gelezen en we gaan hier en dan daar naar toe. Ik wist al wel wat er te te zien was in Oxford, maar ik had geen vaste planning. Just go with the flow this time. Er zijn mensen die Oxford voor zich zien als een meer ouderwetse stad. Sooo, is that true? Het antwoord is nee, niet helemaal. Er zijn geen boeren die 24/7 bezig zijn met het verbouwen van het land. Natuurlijk is de stad niet zo modern als bijvoorbeeld Londen, maar er zijn moderne voorzieningen. Er is een groot overdekt winkelcentrum. Wel zijn er veel oude (historische) gebouwen te vinden wat het toch wel een meer historische vibe geeft. De sfeer in de stad vond ik erg fijn. Friendly people and smiles everywhere. Loved it!

Oxford Castle & Prison: Een bekende plek in Oxford waar je op een leuke manier een stukje geschiedenis van de stad mee krijgt. Een deel van het gebouw was een van de oudste gevangenissen in Engeland. Je kunt een tour krijgen door de gevangenis. Tijdens deze tour krijg je te zien en te horen hoe gevangenen hier vroeger hebben geleefd. Ook hoor je waarom en hoe ze gestraft werden. Deze verhalen waren uhm.. best creepy. Zo kregen we te horen dat de oren van een man eraf werden gesneden terwijl hij vast zat aan een houten blok, hij kon dus niet bewegen. Mensen werden voor de kleinste dingen opgepakt, bijvoorbeeld voor het stelen van een appel. Verder werd er een mugshot van ons gemaakt. Aan het einde van de tour kreeg je de foto in een mapje met feitjes en informatie over de gevangenis. Je kon ervoor kiezen om dit mapje te kopen als souvenir. Onder de foto stond de misdaad die je had gepleegd en de straf die je hiervoor kreeg. Bij elke bezoeker was dit iets anders. Bij mij stond het volgende: CRIME: Stealing lace | PUNISHMENT: 5 years in reform school. Klinkt in elk geval beter dan m'n oren kwijt zijn.


Radcliffe Camera: Dit is het bekendste gebouw/deel van Oxford University. Heel mooi voor foto's! Hier kun je tevens andere gebouwen vinden die bij de universiteit horen. In ieder val leuk om gezien te hebben! Walk around and feel the spirit of being an Oxford student.

Botanical Garden: Ben je geïnteresseerd in bloemen en planten? Dan kan je hier naar toe! Dit is de oudste botanische tuin van Engeland en een van de oudste ter wereld. Je vindt hier bloemen en planten uit elke hoek van de wereld.

Verder kan je hier ook shoppen, naar de film en eten in restaurantjes. We hebben lekker gegeten bij Prezzo, een Italiaans restaurant dat overal in Engeland te vinden is. Myself kennende, Italian all day! Ik zou zeggen loop veel! Op deze manier zie je en ontdek je veel meer en beleef je de stad écht.

CAMBRIDGE

Hello, Cambridge! De reis naar Cambridge was veeel langer dan de reis naar Oxford, maar ik heb het overleefd. Eenmaal aangekomen in Cambridge liepen we rond en begonnen we de stad te verkennen.

King's College: Dit is het bekendste gebouw van the University of Cambridge. Wil je hier naar toe? Dan moet je entree betalen. Studenten krijgen wel korting als ze hun student ID laten zien. Dit is overigens vrijwel overal het geval in Engeland #langlevenstudentzijn! Er is hier ook een kathdraal te vinden waar je van alles kunt zien en lezen over de universiteit en Cambridge. Wat mij wel is opgevallen is het grasveld. Bezoekers mogen hier niet op lopen, maar studenten/medewerkers van de universiteit wel. Het was in ieder geval interessant om toch wel de bekendste spot in Cambridge gezien te hebben!

Fitzwilliam Museum: Ook een bekende plek in Cambridge waar we langs liepen. Het ziet er van buiten wauw uit, worth a picture! Het gaf mij een Griekse/Italiaanse vibe. Het museum is gratis net als vrijwel alle musea/kunstgallerijen in Engeland. Het gebouw is heel groot en ook van binnen heel mooi. Zelf ben ik niet heel vaak in musea te vinden, maar ik vind het wel interessant om hier zo nu en dan heen te gaan.

Ook zag ik een van de gebouwen waar Cambridge toetsen gemaakt worden. Voor mijn studie krijg ik ook Cambridge tentamens. Ik dacht terug aan een moment in de klas. Er werd geklaagd over een tentamen. Iemand zei dat we naar de makers in Cambridge moesten gaan. Toen ik daar was dacht ik: Hmm, misschien moet ik maar eens een goed gesprek gaan voeren met die mensen over de tentamens.

Je kan hier ook een rondvaart maken, Venetië style! Nogmaals mijn tip.. Loop veel, verken de stad. It's the best way to discover a city!

Reacties en/of vragen zijn zoals altijd meer dan welkom! Thank you for reading and see you next time! :)

Peace,

Imane


Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!