imanemeziani.reismee.nl

Multicultural

Hi there and welcome back!

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een update heb geplaatst en dat heeft voornamelijk te maken met mijn studie. Ik ben weer gezellig bezig met reports en essays.. #studentlife. Daarnaast ben ik ook met mijn stage begonnen op The Northampton International Academy, maar daar meer over in mijn volgende post!

Deze post staat helemaal in het teken van culturen! :) Ik denk dat iedereen die mijn blog volgt weet dat ik geboren en getogen ben in Nederland, maar Marokkaanse roots heb. Ik heb het opgroeien met twee culturen altijd als iets heel moois gezien (nog steeds hoor, don't worry haha). Het voordeel van opgroeien met meerdere culturen is dat je je als kind al meer kan inleven in bepaalde situaties en daarnaast meer begrip kan tonen voor bepaalde gebruiken/gewoonten.

Ik, als trotse Moroccan Dutchie, heb daarom ook besloten om zowel de Marokkaanse als Nederlandse cultuur te promoten in Engeland. En ja,als je toch iets van het land wil promoten, waarom geen eten? Want, ja... Food is LIFE. Zo hadden mijn flatgenoten en ik een tijdje terug een high tea en had ik beloofd om Marokkaanse thee te maken en voor Nederlandse stroopwafels te zorgen. Zo gezegd, zo gedaan.

MOROCCAN

Ik heb een Marokkaanse theepot en de thee zelf meegenomen van huis en natuurlijk heb ik munt gekocht. Suiker mag ook niet ontbreken. Marokkaanse thee zonder suiker is geen Marokkaanse thee. Nadat de tafel vol stond met allerlei gebakjes, koekjes en popcorn, kwam de thee. Een leuk weetje: ik vertelde mijn flatgenoten dat wanneer de thee geserveerd wordt, er meer glazen op tafel moeten staan dan het aantal gasten. Dit is een teken van gastvrijheid. Ook is het zo dat wanneer je de thee in schenkt, het zo hoog mogelijk ingeschonken moet worden, ook dit is een teken van gastvrijheid. Can you feel the love yet?

Nadat iedereen was voorzien van een glas warme thee, kreeg ik allerlei enthousiaste reacties zoals: ''OH MY GOD, YOU BETTER MAKE ME THIS EVERYDAY. I LOVE MOROCCAN TEA SO MUCH!'' Missie geslaagd! Ik heb hierna zelfs nog een keer thee gemaakt.. De theepot was vrij snel, ja.. Leeg.

Ik heb mijn flatgenoten ook meer over Marokkaans eten verteld en we hebben kort daarna besloten om naar een Marokkaans restaurant te gaan. Na een dagje Birmingham kwamen we terecht bij een restaurant met een typische Marokkaanse uitstraling. We hebben allemaal een tajine genomen (een van de bekendste Marokkaanse gerechten). And yes, they loved the food!

DUTCH

Ja wel.. STROOPWAFELS! All the way from Albert Heijn to England, haha. Speciaal bewaard voor mijn, toen nog, toekomstige flatgenoten. Ook de stroopwafels vonden ze geweldig! Ik heb verder meer verteld over poffertjes, pannenkoeken en roze koeken.. Ik blijf het nog steeds leuk vinden hoe een van mijn flatgenoten poffertjes uitsprak: ''pafutjas'' Ik had zo'n zin in een roze koek na mijn verhaal over Nederlandse zoetigheden en het laten zien van foto's. En ook nu tijdens het typen zie ik een roze koek voor me..

En yes, ik heb ook duidelijk gemaakt dat Nederland niet alleen bestaat uit Amsterdam. Het was niet echt nodig bij mijn flatgenoten, maar goed.. Er zijn mensen die wel meteen over Amsterdam beginnen als ze 'The Netherlands' horen. Verder hebben ze ook een paar Nederlandse woorden geleerd, of ze die nog steeds kennen is de vraag haha.

BRITISH

De Britse cultuur mag ook niet ontbreken. Hoe langer je in een land verblijft, hoe beter je de cultuur leert kennen. Zoals algemeen bekend is, zijn Britten in het algemeen vriendelijke mensen. Als je bijvoorbeeld op straat tegen iemand aan komt of HELEMAAL NIET, krijg je vaak meteen de volgende reactie: ''Oh, I'm sorry.'' Ook hebben Britten vaak een uitgebreide manier van begroeten. Als wij iemand tegenkomen, dan groet je die persoon door 'hallo' te zeggen. Bij de Britten gaat het meestal nog verder: ''Hi, are you alright?'' Dit zinnetje heb ik overal gehoord, winkels, stage, school, etc.

Wat mij nog meer opgevallen is, eigenlijk meteen al in mijn eerste week, is het stoplicht. Nu denk je waarschijnlijk 'Ehm oke, hebben ze andere kleuren ofzo?' Uhm, nee. Wat Engeland wel heeft zijn koppige Britten die de lichten negeren. Is het rood? Who cares? Als er heel even geen auto te zien is, gewoon lopen. Soms lijkt het ook alsof er helemaal geen stoplicht staat. Ze blijven maar lopen.. Ik dacht eerst 'ben ik nou de enige die gewoon wacht?' Dit heb ik overigens niet alleen in Northampton gezien, maar overal waar ik ben geweest. Apart om te zien, maar zo te zien wel typisch Brits.

MULTICULTURAL FLAT

Naast dat ik multiculti ben, zijn ook mijn flatgenoten niet Brits. Mijn flatgenoten komen uit China, Australië/Brunei en Zimbabwe. De mensen die mij goed kennen weten dat ik veel van talen en culturen hou en daarom altijd open sta voor informatie over verschillende culturele gebruiken/gewoonten, etc.

Ik heb bijvoorbeeld een klein beetje Chinees geleerd. I'm not even kidding, ik heb zelfs een notitie op mijn telefoon staan met allerlei Chinese zinnen. Het alfabet sla ik even over haha. Ook heb ik meer geleerd over de Chinese cultuur. Een maand of twee geleden was het Chinees nieuwjaar. Mijn flatgenoot heeft daarom ook een Chinees diner georganiseerd met typische hapjes die gegeten worden tijdens die dagen (yes, dagen.. Het nieuwjaar duurt een week. Yeah, non-stop party) . Elk hapje/gerecht dat geserveerd werd, had een bepaalde betekenis in de Chinese cultuur. Zo staan zoete rijstballen bijvoorbeeld symbool voor familie en samen zijn. Ik ken de Chinese feestdagen nu ook beter en de verhalen die bij deze feesten horen.

Mijn flatgenoten zijn inmiddels mijn tweede familie! Naast school en stage, maken we ook tijd vrij voor het plannen van trips naar allerlei plekken. Ook heb ik op 20 februari mijn verjaardag doorgebracht in Engeland. Samen met mijn flatgenoten zijn we naar Kaspas Desserts geweest en werd ik verrast met een super leuk cadeau! One blessed girl over here..

Dit was dan mijn weer mijn update! De volgende volgt zo snel mogelijk. In mijn fotoserie 'multicultural' zijn foto's te vinden van het eten, de high tea, etc. Reacties en/of vragen zijn meer dan welkom!

Thank you for reading and see you next time! :)

Peace,

Imane

Reacties

Reacties

Alyssa

Jaaa weer een leuk verhaal! Zo leuk om te lezen wat je daar allemaal doet! Als je terug bent, krijg je een pak roze koeken! :P Zo te lezen heb je het naar je zin daar! Ben zo trots op je! X

Jelly

Heerlijke blog om te lezen! Zo te lezen heb je het goed naar je zin. Mooi al die verschillende culturen.
Ik heb wel honger gekregen van je blog!
Groetjes, Jelly

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!